Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om vår webbshop. Har du ytterligare frågor kan du kontakta vår kundtjänst på 0370-33 20 00, mellan 07:30–16:30 måndag–fredag förutom helgdagar och vid särskilda undantag.

Handla och betala


Vart kan jag köpa era produkter?
Du kan se alla våra återförsäljare i kategorin "Konstsmide / Våra återförsäljare" i översta menyraden. Det går även att köpa stora delar av vårt sortiment på vår webbsida.  

Har ni någon fysisk butik?
Nej, vi har ingen egen butik idag, utan säljer enbart våra produkter via våra återförsäljare samt här på vår webbsida. 

Vilka betalsätt finns det?
Vi använder oss av Klarna som betaltjänst. Det går bra att välja faktura eller betala direkt. Det är även till Klarna du vänder dig till för eventuella frågor kring din faktura. 

Vad ska jag göra om jag vill ändra eller ta bort min order? 
Din order skickas inom 24 timmar, så om du vill ta bort din order ber vi dig kontakta kundtjänst så snart som möjligt. Du når dem på telefonnummer 0370-33 20 00. Vänligen notera att du inte kan ändra i en befintlig order, så om du vill byta färg, längd, lägga till eller ta bort produkter kommer vi makulera din order och sedan hjälpa dig att lägga en ny förutsatt att din order ännu inte har skickats.

Jag har uppgett fel adress på min order, kan ni ändra det?
Det går att ändra förutsatt att leveransen inte är skickad. Har den däremot skickats ifrån oss kan vi inte göra några ändringar. Vårt råd är då att låta sändningen gå i retur som vi kommer återbetala. Lägg därefter en ny order. 

 

Frakt och leverans


Hur mycket kostar frakten? 
Vi tar en fraktavgift på 150 kronor. Vid beställning över 1500 kr skickar vi din order fraktfritt.

Vilka leveransalternativ har jag?
Vi använder oss av Postnord och alla leveranser sker till ditt närmaste ombud. I dagsläget levererar vi enbart inom Sverige.

Hur lång tid tar det innan jag får min leverans? 
Vår ambition är att plocka och leverera din order inom 3-5 dagar från dagen då du gjorde din beställning, men oftast levererar vi fortare än så. 

Hur vet jag om min order är skickad?
Vi rekommenderar dig att ladda hem Postnords app. Genom appen kan du följa din leverans från dess att den lämnar oss till att du hämtar ut den på ditt ombud. 

 

Returer, reklamationer och återbetalningar 


Är det fri retur till er?
Ja, vi gör inga prisavdrag vid ångrat inköp. Däremot återbetalas inte eventuell fraktkostnad på 150 kronor. Notera att det är du själv som betalar returfrakt till Konstsmide. Notera även att vi inte har någon returrätt på våra reservlampor.

Hur gör jag för att returnera min order/delar av min order? 
För att utöva din ångerrätt kontakta kundtjänst på reklamationer@konstsmide.se för att erhålla en returkod.

Retursedel hittar du på postnord.se eller på ditt lokala utlämningsställe. Före retur fyll i returorsak på formuläret som medföljer varan. Har du tappa bort ditt returformulär kan du ladda ner och skriva ut en ny version här. 

Hur får jag tillbaka mina pengar? 
När din retur kommit tillbaka till oss så kommer vi att återbetala dig via Klarna.  

Min produkt var skadad i leveransen, hur gör jag nu?
Vi ber dig kontakta kundtjänst via mejl på reklamationer@konstsmide.se, gärna med bilder på din skadade produkt, så hjälper de dig med en retursedel. 

 

Produktfrågor utomhusarmaturer


Till vilka stolpar passar ert markfäste?
Vårt markfäste passar till samtliga stolpar med tresiffriga artikelnummer. Du hittar dessa stolpar här.

Du kan även se alla tillgängliga reservdelar och tillbehör under respektive produkt, kolla på fliken Reservdelar och Tillbehör.

Glaset till min armatur har gått sönder. Hur får jag tag i ett nytt? Jag ser inte några reservglas på er hemsida? 
Du kan se alla tillgängliga reservdelar och tillbehör under respektive produkt, kolla på fliken Reservdelar och Tillbehör.

Hur monterar jag lampan? 
Vi rekommenderar att all installation av våra armaturer ska göras av behörig elektriker. 

Jag vill fästa min armatur på ett hörn, hur vet jag vilket hörnfäste som passar? Har ni runda hörnfästen? 
Vi har två olika typer av hörnfästen, 445 och 448. 448 är vårt universalhörnfäste som passar till samtliga armaturer, dock får man själv borra hål som passar till just din armatur. 445 är ett hörnfäste som är specialanpassat till ett antal av våra armaturer, vilka dessa är ser du här. Vi har inga runda hörnfästen. 

Armaturen har enbart IP23. Kan den sitta ute då?
Jadå, IP23 innebär att armaturen får sitta utomhus. IP23 innebär att den har skydd mot inträngande föremål som är större än 12 mm. 3:an står för att den är skyddad mot strilande vatten i en maxvinkel på 60 grader. 

Jag bor nära havet, har ni rekommendationer kring vilken armatur jag ska välja?
Vi rekommenderar våra varmgalvaniserade armaturer till salthaltiga miljöer. 

Det står i bruksanvisningen att man ska smörja in armaturerna med neutral olja 4 ggr/år, vilken olja ska jag använda?
Vi rekommenderar en neutral olja, exempelvis symaskinsolja eller 5-56 multispray. Armaturer som behandlas med olja 4 gånger per år får ett bättre skydd mot väder och vind.

Jag har köpt ert utbyggbara 12V-system för trädgårdsbelysning, men saknar information kring hur mycket som kan kopplas ihop. Kan ni hjälpa mig?

Under de aktuella produkterna i fliken Reservdelar och Tillbehör kan du se vilka produkter som passar att kopplas ihop i 12V-systemet.  

Produktfrågor Konstsmide Smartlight

På vilka telefoner fungerar appen?  
Konstsmide Smartlight appen går att använda hos både iOs och Android och är helt gratis. Numera finns även appen på svenska, så har du appen sedan innan kan du bara uppdatera den i din telefon. 

Behöver jag något abonnemang? 
Nej, du behöver inget abonnemang för att använda produkterna, det räcker med appen samt tillgång till wifi om du inte har ett mobilabonnemang. 

Hur många enheter kan jag ha kopplade till en app?  
Det går att kontrollera upp till 16 enheter åt gången med vår app.

Kan man titta på två enheter samtidigt i appen? 
Nej, det kan man inte, utan det går enbart att se en kamera åt gången.  

Hur länge räcker minnet? 
Det beror på vilken storlek du har på minneskortet. Varje 60 sekunders fil tar mellan 4-6 megabyte, så har du ett 64 GB minne och 60s filer räcker minnet i cirka 40 dagar! När minnet är fullt så skrivs de skrivs de äldsta över.

Hur lång räckvidd har strålkastaren? 
Lite drygt 12 meters räckvidd.

Vilka olika larminställningar finns det? 
Det finns tre olika inställningar att välja mellan. 

  1. Alltid på, dygnet runt, året runt
  2. Aktiverad mellan kl 20.00-08.00
  3. Egna inställningar som du själv programmerar med hjälp av appen 

 

Produktfrågor julartiklar


Hur vet jag vilken reservlampa som passar till min produkt? 
På baksidan av kartongen står det vilken reservlampa som är kompatibel till just din ljusstake. Du kan även se den rekommenderade reservlampan under respektive produkt, kolla på fliken Reservdelar och Tillbehör. 

Kan jag sätta i LED-lampor i vilken ljusstake som helst?
Ja, men du måste byta samtliga ljuskällor och inte bara enstaka. Man kan inte blanda vanliga filamentlampor med LED-lampor. LED-lamporna kommer att slockna direkt. Så se därför till att byta samtliga lampor. 

Jag har köpt ert utbyggbara system, men saknar information kring hur mycket som kan kopplas ihop. Kan ni hjälpa mig? 
På den stora transformatorn (startset 4800-XXX) kan man koppla 1040 LED eller 100 meter. Det som kommer först begränsar. För mer information kring vårt kopplingabara 31V system, klicka här.

Utomhusslingor

Se alla

Choose country or region: